Vervoer per ambulance terug naar Nederland

Verslag van een internationaal ambulance vervoer

door Bert – Ambulanceverpleegkundige

Ben je beschikbaar?

Aan het einde van de middag word ik door de planning van BAS Ambulance Service gebeld. Er is een opdracht binnengekomen voor repatriëring per ambulance vanuit Zuid-Frankrijk en mij wordt gevraagd of ik beschikbaar ben om morgenochtend naar Frankrijk te vertrekken en overmorgen de reis naar Nederland te maken met de patiënt. Met de betreffende planner bespreek ik kort de bestemming en diagnose van de patiënt en geef aan dat ik beschikbaar ben.

Opdracht komt binnen

Even later krijg ik alle informatie binnen die noodzakelijk is voor de uitvoer van de opdracht. Ik neem aandachtig het medisch dossier door en bedenk alvast welke uitdagingen wij kunnen verwachten tijdens deze opdracht en of er speciale voorzieningen meegenomen moeten worden.

Thuis de reis voorbereiden

Ik verdiep me ook in de route die we gaan rijden. In principe is dit werk voor de chauffeur, maar ik vind het altijd prettig om vooraf te weten of we onderweg oponthoud kunnen verwachten en wat onze verwachte aankomsttijd op de plaats van bestemming zal zijn.

In de avond neem ik contact op met de ambulancechauffeur welke is ingezet. Samen bespreken we de opdracht en bepalen we de vertrektijd, waarbij we aansturen op een aankomsttijd in de middag of vroege avond. Zo is er tijd om met de patiënt en eventueel aanwezige familie kennis te gaan maken. We spreken om 07.30 uur op de post af, zodat we om 08.00 uur kunnen vertrekken.

Die avond ga ik op tijd naar bed zodat ik morgen uitgerust aan de reis kan beginnen.

Controle voertuig door chauffeur

De ambulancechauffeur controleert de ambulance op technisch gebied.

bas-ambulance-controle-chauffeur

Er wordt een controlelijst afgewerkt waarbij zaken als olie, bandenspanning, navigatie en airconditioning worden gecontroleerd. In de wintermaanden wordt er ook gecontroleerd op de aanwezigheid van bijvoorbeeld sneeuwkettingen en antivries. Door deze controle voor iedere rit uit te voeren is de chauffeur er zeker van dat het voertuig in goede staat verkeert en dat we goed voorbereid op weg gaan.

Controle ambulance door verpleegkundige

Ik controleer als verpleegkundige de medische materialen.

bas-ambulance-controle-verpleegkundige

Ook hier wordt een controlelijst afgewerkt waarbij ik controleer of de standaard uitrusting van de ambulance compleet is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan medicatie, zuurstof en een hartmonitor of AED.

Speciale voorzieningen nodig?

Indien van toepassing zorg ik ook dat speciale voorzieningen meegenomen worden. Het komt bijvoorbeeld voor dat er een verzoek is gedaan om krukken, een rolstoel of een rollator mee te nemen.

bas-ambulance-traagschuim-matras-2

BAS heeft een speciaal matras laten maken waarmee het comfort in de ambulance verbeterd wordt. Omdat het voor deze cliënt een lange rit zal worden neem ik vandaag een van deze matrassen mee.

Vertrek vanaf de post

Onze ambulance is gecontroleerd en staat klaar om te vertrekken. Rond 8 uur zijn we klaar om te vertrekken. Mooi op schema.

bas-ambulance-vertrek-halsteren

De chauffeur rijdt de ambulance naar buiten en we vertrekken.

We plannen onze eerste stop in Luxemburg, zo hebben we al een 300 kilometer afgelegd en kunnen we de eerste stop combineren door in Luxemburg voordelig te tanken. BAS zal blij met ons zijn..

Verdelen van de te rijden kilometers

Na de eerste stop wissel ik met de chauffeur en zal ik het volgende stuk gaan rijden. Zo verdelen we het rijden en kunnen we om beurten rust pakken zodat de rit veilig verloopt.

Gedurende de dag wordt er in overleg nog een aantal keer gewisseld. Het is al met al een comfortabele en voorspoedige rit.

Ongeveer een uur voor aankomst bel ik met de familie van de cliënt om aan te geven dat wij rond 18.00 kennis komen maken in het ziekenhuis.

Aankomst op bestemming

Rond de klok van 18.00 uur komen we aan. We rijden direct naar het ziekenhuis waar onze cliënt ligt om kennis te gaan maken.

Bij aankomst is de chauffeur direct bezig om te bepalen waar hij de ambulance het beste kan parkeren als we morgenochtend onze cliënt gaan halen. In dit geval is dat de spoedeisende hulp.

Kennismaking met de cliënt 

In het ziekenhuis zoeken we de cliënt op. Het is even zoeken in een buitenlands ziekenhuis, maar na enige tijd hebben we de afdeling dan toch gevonden. We stellen ons voor als het ambulanceteam welke gaat zorgen voor een veilige en comfortabele terugreis en geef onze cliënt een hand. De chauffeur volgt en doet het zelfde.

Vervolgens stel ik de cliënt een aantal vragen over hoe hij of zij zich voelt en of men tegen de reis op ziet. Daarna leg ik uit hoe de reis ongeveer zal verlopen, hoe lang en hoe vaak we zullen stoppen onderweg en ik geef het advies mee om comfortabele kleding te dragen tijdens de rit. Ook vertel ik dat we in geval van nood of een toiletbezoek altijd direct stoppen en dat we een speciaal comfortabel matras hebben meegenomen. Dit stelt de cliënt zichtbaar gerust.

Na een prettig gesprek denk ik een goede basis te hebben gelegd voor de start van de rit morgenochtend.

In overleg met de cliënt, familie en het verplegend personeel ter plaatse controleer ik of alle documenten aanwezig zijn zoals het paspoort, specifieke medicatie en een medische overdracht.

We spreken af dat de cliënt morgenochtend om 09.00 uur wordt opgehaald en vragen de verpleging of men kan zorgen dat onze cliënt dan gereed kan zijn zodat wij vlot kunnen vertrekken.

Rustige avond

Na het ziekenhuisbezoek zoeken wij het hotel op dat voor ons is gereserveerd. We parkeren de ambulance en nemen de waardevolle spullen uit de ambulance mee naar binnen.

BAS heeft zoals altijd voor ons beiden een eigen kamer geboekt. Nadat we zijn ingecheckt gaan we ons opfrissen. We spreken af over een uur in het restaurant om iets te gaan eten.

Ik stap onder de douche en wissel mijn ambulance uniform in voor comfortabele vrijetijdskleding.

´s-Avonds eten we heerlijke lokale gerechten in het restaurant van het hotel en aansluitend maken we nog een korte wandeling door de stad.

bas-ambulance-repat-toetje

Daarna gaan we op tijd naar bed, want we hebben morgen een lange dag voor de boeg.

De dag van de repatriëring

We staan vroeg op en genieten van een heerlijk ontbijt in het hotel. Vervolgens checken we uit.

De chauffeur controleert de ambulance opnieuw op een aantal punten zoals vloeistoffen en de staat van de banden om er zeker van te zijn dat we niet voor verrassingen komen te staan tijdens de rit.

Om 08.30 uur arriveren we bij onze cliënt in het ziekenhuis. We vragen de cliënt hoe de nachtrust geweest is en of men gespannen is voor het vervoer. Dit valt gelukkig mee. Na een kort gesprekje geven we aan dat we zo gaan vertrekken.

Met de chauffeur maak ik de brancard netjes op met het speciale BAS matras, lakens, dekens en kussens en leggen we de cliënt op onze brancard.

We checken goed of we alle bagage hebben en gaan dan op weg richting onze ambulance. Daar installeren we de cliënt zo comfortabel mogelijk met behulp van de rugsteun, dekens en kussens.

Vertrek richting Nederland

We starten rond 9 uur met de rit. Ik neem plaats naast de cliënt en knoop een gesprekje aan. Na verloop van tijd vraag ik of alles zo naar wens is en of de houding zo voldoende comfortabel is. Ook benadruk ik nog een keer dat als er een toiletbezoek of stop voor een andere reden nodig is dat we dan direct zullen stoppen.

Onderweg zorg ik ervoor dat eventuele medicatie op tijd wordt ingenomen en dat dit op ons ritformulier wordt genoteerd. Ook meet ik als dat nodig is de bloeddruk en andere vitale functies.

Als er familie mee reist en de cliënt is voldoende stabiel dan mag deze na verloop van tijd achterin bij de cliënt gaan zitten. Dit wordt vaak als prettig ervaren. Ik ga dan voorin bij de chauffeur zitten en leg uit dat ze via een luikje direct contact met ons kunnen krijgen als dat nodig is.

De chauffeur maakt gebruik van een navigatiesysteem met real time verkeersinformatie. Door dit systeem zijn we op de hoogte van eventuele files en vertragingen en kunnen we, zo nodig, op tijd voor een alternatieve route kiezen om de reis zo voorspoedig mogelijk te laten verlopen.

De ambulances van BAS zijn uitgerust met een speciale scanner voor tolpoorten waardoor wij niet in de lange rijen bij tolpoortjes hoeven te staan. Wij rijden via de baan voor abonnementhouders langzaam op de slagboom af, de tolscanner piept en de slagboom gaat open. Dit is super snel en erg prettig.

Toiletbezoek 

Onderweg stoppen we aantal keer kort voor een toiletbezoek. Ik help de cliënt om bij het toilet te komen. Dat gaat in dit geval erg makkelijk. Wanneer het voor een patiënt lastig is kunnen we hierbij gebruik maken van hulpmiddelen zoals een speciale draagstoel of zelfs de brancard om bij het toilet te kunnen komen.

Stop voor de lunch

We maken ook een langere stop van ongeveer 30 minuten voor de lunch en om even de benen te strekken.

Aankomst bestemming

Om 20.30 uur komen we op de bestemming in Nederland aan. De reis is zonder oponthoud verlopen en we kunnen terugkijken op een voorspoedig verlopen reis.

We vervoeren mensen naar bijvoorbeeld een ziekenhuis, verpleeghuis of een huisadres. Deze cliënt brengen we naar een huisadres. We maken de doorgang vrij zodat we met de brancard tot in de woonkamer kunnen komen. De familie heeft ervoor gezorgd dat er een bed beneden staat. Ook hier zorgen we ervoor dat hij of zij comfortabel ligt.

Samen met de chauffeur controleren we of alle bagage uit de auto naar binnen is gebracht en of er geen spullen zijn achtergebleven.

Afsluiting en afscheid na vervoer

We krijgen van de familie koffie aangeboden. Dit slaan we uiteraard niet af en we praten met de cliënt en familie nog even na over de rit.

Ter afsluiting vragen we of er nog vragen of opmerkingen aan ons zijn. Dit blijkt vandaag niet het geval. We worden hartelijk bedankt voor de naar omstandigheden aangename reis.

Ook wij bedanken de cliënt voor het prettige contact en wensen een spoedig herstel toe.

Ik laat mijn telefoonnummer achter voor het geval er op een later ogenblik toch vragen of opmerkingen ontstaan.

Terug naar de post

Onderweg terug naar de post bespreek ik de inzet na met de chauffeur. We bespreken wat er goed ging, wat er beter had gekund en geven elkaar feedback. Dit is een belangrijke afsluiting omdat we hier lering uit kunnen trekken en mogelijk dat we bij een volgende rit dingen anders aan zouden kunnen pakken om zo de dienstverlening te verbeteren.

Terug op de post maken we de ambulance van binnen schoon, de chauffeur reinigt de voorruit en zo nodig rijden we door de wasstraat. Medicatie en andere verbruikte materialen worden aangevuld en de ambulance wordt netjes geparkeerd zodat deze klaarstaat voor een volgende rit.

We zorgen dat alle administratie behorend bij de inzet gebundeld wordt en laten dit achter in een afgesloten box, zodat niemand anders dan het kantoorpersoneel van BAS er bij kan. Dit is zo geregeld om de privacygevoelige informatie te beschermen.

We sluiten het pand af, ik bedank de chauffeur voor de goede samenwerking en geef hem een hand.

Tevreden rij ik in mijn kleine autootje naar huis.

 

Bert – Ambulanceverpleegkundige

 

 

Bent u op zoek naar passend ambulancevervoer vanuit het buitenland?

Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Contact Offerte